Sunday 13 March 2011

CuTi SekOlaH

Bila Cuti sekolah aku teringat zaman kanak2ku.Biasanya Ibu dan aBahku akan menghantar aku dan kakak balik ke Kampung!!Kuala Pilah .Ibuku berasal dari Kuala Selangor dan Abahku Berasal dari Negeri Sembilan.
Aku dan kakak memang seronok kalau balik kampung lagipun waktu tu aku dan kakakku sahaja cucu di Kampung.Apalagi menjadi kesayangan buat Nenek dan Atukku.
Kampung mmg jauh kedalam dan jarak dari rumah ke rumah agak jauh.Rumah nenekku berhadapan dgn Sawah padi dan Bukit Bukau.Tapi yang paling seronok sbb ada Sungai,tali air dan kebun Buah-buahan.Kalau musim Buah emm macam2 ada .... Durian,manggis,langsat,mata kucing dan macam2.Atukku mmg rajin bukan pokok Buah yang ditanam tapi berbagai jenis sayuran pun ada...kalau nak makan timun petik ajer...Paling best masa petik kacang panjang dan Tarik pokok kacang.....Kat kampunglah aku mengenal berbagai jenis pokok dan sayur-sayuran...Bendi ,terung petik ajer kalau nak masak....
Waktu mandi Paling best biasa aku ,akak, Makcik dan Pakcik akan mandi kat sungai...Kalau mandi kat sungai paham-paham ajerlah tak ingat nak naikkk...Bila dengar suara nenek suruh naik baru kami naik kalau tak sampai kecut jari2 hehee...lepas mandi kami akan mengutip siput dibawah celahan keladi dan mengambil pucuk paku...Pernah terserempak dgn Ular air eeee seram....
Waktu petang selalu pergi kesawah padi berlari-lari sambil menangkap pepatung atau rama-rama....
Kalau musim hujan emm yang ditunggu adalah cendawan.memang betul kata perpatah Tumbuh bagaikan cendawan selepas hujan...Memang bykkk ....
Masa dulu kalau masak biasa nenekku memasak dgn Kayu tak ada dapur gas..Tapi kalau masak guna kayu memang Best...rasa masakan tu lain dari masak dgn menggunakan dapur gas....nenek kalau masak memang sedapp terbaikk....



Semua tu kenangan masa kecilku dikampung.Dan anakku tidak merasai suasana itu sepertiku.....Suasana Kampung mmg aman dan suasana segar....

No comments:

Post a Comment